Muziek in de familie

Zondagmiddag 5 november waren we present in de kerk in Langenboom, waar jaarlijks :”‘ Muziek in de Familie” plaatsvindt. Een geweldig muziekspektakel.
€ 500,- mochten we hierbij in ontvangst nemen.

Muziek in de familie

Jiggers verwijderd

Bij een check van de bibliotheek op Kisatiru Primary School werd een ander probleem gesignaleerd: jiggers! Richard en Gorden, een van onze studenten, hebben direct actie ondernomen en hebben de kinderen geholpen hun voeten jiggervrij te krijgen. In januari 2018 zal er nog een bezoek gepland worden om te controleren hoe het met de gezondheid van de kinderen gaat.

Jiggerproject Kisatiru Primary School

Categories: algemeen | Leave a comment

John en zijn zoon David gaan ervoor

Via via hoorde Richard een verhaal over een familie die het erg moeilijk had. Richard besloot de familie te bezoeken om erachter te komen wat hun verhaal is. Richard vond uit dat in 2014 de moeder van het gezin met 5 kinderen overleed. Vader John Otene twijfelde geen seconde om voor zijn 5 kinderen te zorgen, en is op zoek gegaan naar allerlei soorten baantjes en klusjes om zijn kinderen te kunnen ondersteunen. In Kenia is dit bijzonder, want het komt helaas regelmatig voor dat alleenstaande vaders hun kinderen achter laten en een nieuw leven beginnen met een andere vrouw. Het leven voor John en zijn 5 kinderen is zwaar, maar lukt het John om voor een redelijk stabiele basis te zorgen. Ondanks zijn enorme inzet, lukt het John niet om voldoende geld te verdienen dat de kinderen kinderen naar school kunnen. Na het bezoek aan de familie hebben Jessica en Richard besloten om tot actie over te gaan.  David Ochieng, het tweede kind van John, zal worden opgenomen in de groep van sponsorstudenten.

David Oching is lid van de Orongo Community. Hij is 12 jaar oud en zit in de 3e klas van Nyang’ Primary School. David heeft een kleine leerachterstand opgelopen, omdat zijn vader het schoolgeld niet meer kon betalen.

Wij wensen David heel veel plezier en succes op school!

David en zijn vader John

Erick is afgestudeerd!

Na jarenlang hard leren, discipline en en goede cijfers halen is het Erick gelukt. Hij heeft zijn diploma op de Egerton University in Nairobi gehaald! Naast studeren heeft Erick bewezen ook een plekje in de gemeenschap te kunnen vinden. De laatste maanden heeft hij geïnvesteerd om zich te profileren als een geleerde professional. Inmiddels assisteert Erick docenten op het voortgezet onderwijs en geeft hij studenten bijles. Met veel trots feliciteren we Erick met zijn geweldige resultaten en wensen wij Erick een stabiele carrière en een fijne plek in de gemeenschap toe.

erick-and-richard

Erick & Richard

Nieuwe studenten

De afgelopen weken is Richard, samen met Jessica, op zoek gegaan naar 4 nieuwe sponsorstudenten. Als stichting hebben we ruimte voor 10 sponsorstudenten, die we een goede start willen geven door het lagere en middelbaar onderwijs te laten afronden. Afgelopen jaar zijn een aantal oud studenten afgestudeerd en hebben we helaas afscheid moeten nemen van Joseph. Met veel trots stellen we de eerste 3 nieuwe sponsorstudenten aan jullie voor. Er is nog ruimte voor 1 nieuwe sponsorstudent die Richard en Jessica de komende weken nog zullen selecteren.

Brighton Jospeh Ochieng

brightone-1

Brighton is de zoon van Joseph. Joseph was een aantal jaar sponsorstudent van Stichting Klaartje Derks. Van Joseph hebben wij helaas eerder dit jaar afscheid moeten nemen, nadat hij plots overleed. Brighton (4 jaar) en zijn moeder Vivian hebben het moeilijk nu Joseph er niet meer is om hen bij te staan en financieel te ondersteunen. Bighton neemt het stokje van zijn vader over. Als hij net zo ijverig is als zijn vader was, wordt Brighton snel een wijs mannetje. Wij wensen Brighton heel veel succes in de kleuterklas van Ack. St. Luke’s ECDE Manyatta.

Sharon Linet Achieng

sharon-1

Sharon (16 jaar) gaat naar  het voortgezet onderwijss op de Bar Union school in Kiboswa. Sharon kennen we als de kleindochter van Tobias Kodongo. Tobias had een goede band met de familie Pabari, en heeft destijds Stichting Klaartje Derks aan de hand genomen om ons de meest schijnende situaties te laten zien op het platte land in de omgeving van Kisumu. Sharons ouders hebben onvoldoende financiele middelen om Sharon naar school te laten gaan. Om toch een kans te hebben om haar studie af te kunnen maken is zij bij haar oma gaan wonen, die Richard benaderd heeft voor sponsoring. Sharon zal ongeveer 2 jaar lang ondersteuning krijgen bij haar studie. Sharon, succes!

Edington Onyango Odera

edington-onyango

Edington is een zoon van een hardwerkende vader en moeder. Zijn vader werkt voor een Indisch bedrijfje en zijn moeder probeert haar steentje bij te dragen door tweede hands kleding te verkopen. Dit alles is onvoldoende om Edington en zijn jongere zusje beiden het voortgezet onderwijs af te laten maken. Edington zit in de vierde klas van de Kassagam Secondary School. Hij zal de komende jaren worden gesponsord door Stichting Klaartje Derks. Op deze manier is het ook voor zijn zusje mogelijk om naar school te blijven gaan. Wij wensen hem en zijn zus veel succes met het afmaken van het voortgezet onderwijs.

Op bezoek bij Claude, Rachid en Gordon

Claude is tweede jaars student op de Kenyatta University en probeert zijn bachelor educatie te halen. Claude woont intern, en deelt zijn kamer met klasgenoot Chris. Hij vindt zijn studie erg leuk en is dankbaar voor wat Stichting Klaartje Derks hem brengt.

richard-and-claude

Richard en Claude bij de Kenyatta University

Rachid en Gordon zitten beiden in het laatste jaar van de primary school. Deze maand doen zij hun eindexamens. Wij wensen Rachid en Gordon veel succes!

gordon-and-richard

Gordon en Richard

rashid-and-richard

Rashid en Richard

Stichting Klaartje Derks in Kenia benaderd

Stichting Klaartje Derks kreeg onlangs een verzoek om financiële ondersteuning te bieden aan de Akili Girls School in Obambo. De Akili Girls School in Obambo (ongeveer 25 kilometer vanuit Kisumu)  is opgericht door verschillende mensen die in de Obunga sloppenwijk in Kisumu opgegroeid zijn.  De school startte als een bibliotheek waar de kinderen uit de buurt naar toe konden. Zo konden de kinderen leren lezen en hadden ze toegang tot informatie. Inmiddels is de bibliotheek uitgegroeid tot een school waar 27 meiden les krijgen. Sommige van hen wonen intern, omdat zij van ver komen, en anderen verblijven bij hun familie. Deze school heeft het leven van de meiden positief veranderd, daar er geen andere school in de buurt was. De school wordt gesponsord door verschillende groepen mensen. Helaas hebben zij te weinig inkomsten om hun leerkrachten te kunnen betalen. Stichting Klaartje Derks heeft de school gevraagd een officieel verzoek in te dienen, waarin de school nader omschrijft wat zij nodig hebben, zodat onze stichting een goede afweging kan maken of het de school wel of niet financieel gaat ondersteunen en in welke vorm dat dan zal zijn.

obambo-1

Jessica bij de Akili Girls School

obambo-2

De slaapzaal van de meiden

obambo-3

Terrein Akili Girls School

Categories: algemeen | Leave a comment

Op zoek naar nieuwe studenten

Al jaren sponsort Stichting Klaartje Derks 10 studenten met hun opleiding, om jongeren een eerlijke kans te geven. Zo worden hun schoolkosten vergoed, en krijgen zij bijvoorbeeld een tweede hands laptop in bruikleen. In eerste instantie waren al deze jongeren (AIDS)weeskinderen. Later zijn er ook studenten in aanmerking gekomen voor sponsoring vanwege bijvoorbeeld talent en de armoede waarin zij opgroeiden. Omdat een aantal van de studenten vorig jaar zijn afgestudeerd, en we helaas afscheid hebben moeten nemen van één van onze studenten, zijn er een aantal sponsorplekken vrijgekomen. Jessica en Richard zullen zich de komende maanden bezig houden met het selecteren van geschikte jongeren voor het sponsorprogramma.

Voedselprogramma, Jiggerproject & Afscheid Joseph

Ondanks dat er al een tijdje geen Nederlandse vrijwilligers afgereisd zijn naar Kenia, zet Richard, onze hardwerkende en gerespecteerde vrijwilliger, het goede werk in Kenia voort.

Voedselprogramma

Richard heeft onlangs een bezoek gebracht aan de Sunflower Academy te Maseno. Deze school heeft in samenwerking met Stichting Klaartje Derks een voedselprogramma opgezet. Kinderen krijgen dagelijks een voedzame maaltijd van school. Dit verbetert de schoolresultaten, en een goedlopend voedselprogramma zorgt voor toename van populariteit van de school. Het contract wat destijds gesloten werd, loopt september 2016 af. In het begin heeft de stichting geïnvesteerd in het opzetten van dit project. Naar mate het project verder vorderde en het succesvol bleek heeft Richard geprobeerd de school meer zelfvoorzienend te maken, zodat het voedselproject in de toekomst ook zonder de hulp van de stichting voortgezet kan worden. Tijdens het bezoek heeft Richard de schoolleiding nog een keer op het aflopen van het contract gewezen, en samen met hen de verantwoordelijkheden doorgenomen.

Richard Sunflower Food Program

Jiggerprojecten

De afgelopen maanden zijn ook de Jiggerprojecten (het verwijderen van parasieten uit de voeten) doorgegaan. Zo is Richard bij de Butiti Primary School en de Mago Primary School geweest om Jiggers te behandelen. Bij het terugkeren naar de scholen blijkt dat het aantal kinderen met geïnfecteerde voeten erg teruggedrongen is. Richard blijft de behandelde kinderen volgen om te zien of de behandeling effectief is geweest.

Mago Primary 2

Afscheid Joseph

Begin juli heeft de stichting kennis genomen van het overlijden van onze student Joseph Owino Ohdiambo. Na sectie op het lichaam van Joseph bleek dat hij is gestorven aan een voedselvergiftiging. De familie van Joseph heeft ervoor gekozen verder geen stappen te ondernemen na het kennisnemen van het onderzoeksrapport. Wij respecteren hun keuze.

In de dagen na het overlijden van Joseph werd duidelijk dat Joseph een gezin had, Hij was getrouwd met Vivian, die hij in 2012 leerde kennen, en laat haar met hun 3-jarige zoontje Brighton achter.

Het afscheid van Joseph werd erg druk bezocht. Naast zijn familieleden, waren ook het management van de universiteit, klas- en studiegenoten, alle leden van de kerk waar Joseph erg actief een bijdrage leverde, vrienden en onze sponsorstudenten aanwezig.
Het afscheid was enorm verdrietig, maar allen spraken fijne woorden over Joseph, deze hardwerkende vrolijke jongeman.

100_5201

Overlijden student

Met verslagenheid hebben wij kennis genomen van het onverwachte overlijden van één van onze sponsorstudenten:

Joseph Owino Odhiambo

Joseph profileerde zich als een ijverige student op zijn opleiding Computerwetenschappen aan de Universiteit van Maseno in Kisumu. Wij hebben Joseph gekend als een energieke, enthousiaste en ambitieuze jongeman met veel doorzettingsvermogen. Omdat zijn werk en zijn resultaten op school en in zijn omgeving opvielen, kon hij al snel aan de slag met een bijbaan als ICT expert. Met het geld dat hij verdiende probeerde hij kleine beetjes te sparen om zijn familie te ondersteunen. Joseph droomde ervan een eigen internetcafé te openen.

Joseph had al langere tijd vage gezondheidsklachten. Zijn situatie verslechterde vorige week plotseling snel. 19 juli jl. is Joseph in het ziekenhuis overleden.

Wij wensen degenen die hem lief hadden enorm veel sterkte toe.Joseph