Hulp kost niet altijd geld. Lees hier ons favoriete verhaal!

Posted by on 30 augustus 2019

Dit echte verhaal willen we graag met u delen, omdat het de werkelijkheid schets van veel jonge moeders en kinderen in Kenia. Het schetst hoe Stichting Klaartje Derks zich profileert en te werk gaat, en welke mooie doelen we kunnen behalen. We hopen dat u net zo geinspireert raakt als wij, bij het lezen van dit mooie en intense verhaal.

Na de geboorte van sponsorstudent Ruth, ongeveer 7 jaar geleden, werkte Agnes als een ambitieuze monteur, en was zelfs getraint om een transport manager te worden. Het bedrijf waarvoor ze werkte zag dat ze veel potentie had. Het leven lachte haar toe, toen ze ook nog de man ontmoette waarmee ze haar leven wilde delen. In 2014 trouwde Agnes, en genoot van haar stabiele relatie. Samen kregen zij nog een kindje, en het geluk van dit jonge gezin leek compleet. Dit was het leven waar Agnes altijd van droomde: een goede baan én een fijn gezin. Na 2 jaar liep het contract van Agnes af, en werd niet opnieuw verlengd vanwege financiele problemen binnen het bedrijf waarvoor Agnes werkte. Daarnaast ontstonden er problemen in de relationele sfeer. Het huwelijk hield uiteindelijk geen stand. Vader besloot het gezin te verlaten, en verdween uit het leven van Agnes en haar kinderen. Agnes was compleet verslagen. Geen werk, geen man, geen inkomen, geen hoop voor de toekomst. Agnes greep alle manieren aan om zo snel mogelijk aan geld te komen voor haar jonge gezin.

Toen Richard en Paul bij Agnes de situatie kwamen observeren en onderzoeken, was Agnes enorm opgelucht dat er iemand eindelijk een helpende hand uit stak. Agnes voelde zich zo gesteund en dankbaar dat de tranen over haar wangen biggelden. In elk geval kon haar oudste kind weer naar school. Nadat Paul en Richard meer tijd met Agnes doorbrachten en nu op de hoogte waren van haar hartverscheurende verhaal werd duidelijk dat we meer konden doen dan alleen Ruth weer naar school laten gaan. Toen ze samen naar haar papieren keken, werd duidelijk dat Agnes hoogopgeleid is in haar werkveld. Schokkend om te zien dat een vrouw met deze papieren, veel ervaring en de wil om te werken het niet is gelukt om een nieuwe baan te vinden. Richard en Paul besloten een aantal bedrijven te bezoeken en de situatie uit te leggen. Al snel werd duidelijk dat er een bedrijf was die voor Agnes een functie kon creeren. Agnes werkt nu als een van de hoofdmonteurs bij Jamboleo Engineering Garage, een agent van Toyota Kenya!

Voordat we ons bekommerden om Agnes en Ruth was het leven voor hen erg moeilijk. Agnes is nu meer positief, vastbesloten in het leven, en kijkt hoopvol naar de toekomst. Ze geeft aan dankbaar te zijn voor het luisterend oor en het de hulp die zij heeft ontvangen. Naast het bieden van financiele ondersteuning, weten we inmiddels dat met name oprechte aandacht mensen verder kunnen brengen. Het helpen van mensen hoeft niet altijd gepaard te gaan met geld.

Agnes, moeder van sponsorstudent Ruth